مکتب جبل عامل در فقه امامیه سیر تاریخی از میانه قرن هشتم تا نیمه دوم قرن دهم هجری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام
- نویسنده اسماعیل اسفندیار
- استاد راهنما حسین سعادت مصطفوی احمد بادکوبه هزاوه
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1379
چکیده
بی شک مکتب فقهی جبل عامل از مکاتب فقهی مهمی است که سهم به سزایی در رشد و پیشرفت تاریخ فقه شیعه داشته است . بطور کلی حلقه اتصال تاریخ فقه شیعه در قرون هفتم تا دهم هجری به شمار می آید. کشف و دستیابی به موقعیت مهم فقهی این مکتب و تاثیرات مکاتب فقهی در پیدایش آن و همچنین بررسی تاثیرات جبل عامل بر حوزه های فقهی بعدی و روشن ساختن موقعیت برخی از شخصیت های فقهی این دوره که در تاریخ فقه شیعی ناشناخته مانده اند ، در این سیر تاریخی دنبال شد که نمودهای بارز آن به قرار زیر است : این مکتب به واسطه شهید اول پایه گذاری شده که در این میان اهتمام علمای مکتب فقهی حله بخصوص اساتید شهید قابل ستایش است . طلیعه این مکتب در قریه جزین در قرن هشتم هجری ، باعث شکل گیری مراکز فقهی دیگری در نواحی مختلف جبل عامل و شام گردیدند که این خود حاکی از وجود خاندان اهل علم و فضیلت در جای جای آن می باشد و مدعای واضح این سخن وجود مدارس و حوزه های مختلف فقهی است که تحت الشعاع این مکتب فقهی قرار گرفتند. قوام و استواری مکتب جبل عامل و نوآوریهای فقهی آن مرهون مجاهدتهای علمی شهید ین ، محقق ثانی ، صاحب معالم و ... بوده که توانسته به اندازه شایانی محیط علمی فقه شیعه را رنگین تر نموده و گرایشهای مختلفی را از بدو شکل گیری تا انتقال آن به نسل بعدی رقم زند که از مطالعه سیر تاریخ فقه این دوره کاملا پیداست.
منابع مشابه
بررسی مکتب حدیثی جبل عامل (از قرن هشتم تا نیمه قرن یازدهم هجری)
شناخت و تحلیل مکاتب حدیثی به منظور آشنایی با خط مشی فکری حاکم بر قلمرو اندیشه های حدیثی، از مباحثی است که در عرص? مطالعات حدیث شناختی به تازگـی مورد توجه حدیث پژوهان قرار گرفته است. در این میان مکتب حدیثی جبل عامل، از مهمترین مکاتب حدیثی شیعه به شمار می رود که در میان? قرنهای هشتم تا نیم? قرن یازدهم هجری شکوفا بوده است؛ اگرچه این دوران مقارن با حکومتهای ممالیک، جنگهای صلیبی و دولت متعصب و سنی م...
15 صفحه اولسیر تحول تبیینهای مورخان مسلمان از قرن چهارم تا هشتم هجری
«تبیین» بهعنوان مسئلهای مهم از مسائل فلسفه تاریخ، علم تاریخ و نیز تاریخنگاری با همه انواع، مدلها و الگوهایی که دارد، عهدهدار بیان رابطه منطقی میان رویدادها، تغییرات و تحولات تاریخی از یک سو و چرایی و چگونگی آنها از سوی دیگر است. توجه به روشها و الگوهای تاریخنگاری مورخان مسلمان میتواند مبادی افکار و ایدههای مربوط به تبیینها در ارتباط با رخدادهای تاریخ اسلام را بنمایاند. چنانک...
متن کاملسطربندی و صفحهآرایی قرآنهای خطی (با تأکید بر آثار قرن هشتم تا دهم هجری شیراز)
هدف: علاقه به کتابت متن قرآن به شکل زیبا، به پیرایش، وضع قواعد و گسترش قلمهای مختلف خوشنویسی منجر شد. اقدام دیگر کاتبان در کتابت قرآن کریم سروسامان دادن به چگونگی قرارگیری سطور در صفحه است. شیوه آرایش صفحه در نسخههای خطی قرآنهای کریم در قرون هشتم تا دهم هجری در شیراز بهدست کاتبان برای بهبود صفحهآرایی با ابداعاتی همراه بود که معرفی این ابداعات و تحلیل آنها از مشکلترین بخش در قرآنهای مذکو...
متن کاملجابه جایی کانون های تجاری خلیج فارس از قرن پنجم تا قرن هشتم هجری
جابه جایی کانون های بازرگانی خلیج فارس در قرن پنجم تا قرن هشتم هجری/قمری یکی از رویدادهای مهم این منطقه است.طی این دوره، تحولات بسیاری درجهان اسلام و آبراه های دریایی شرق به وقع پیوست.این رویدادها وحوادث ، تاثیرات بسزایی برروند بازرگانی دریایی برجای گذاشت و شرایطی را به وجود آورد.رقابت بین دو آبراه مدیترانه و خلیج فارس در این ایام واردصحنه جدیدی شد که نتیجه آن ، افول بنادرخلیج فارس و تفوق بازرگ...
متن کاملبازتاب آگاهی های تاریخی از اروپا در شعر فارسی (از قرن ششم تا قرن دوازدهم هجری)
یادکرد از مردمان و سرزمینهای مختلف در شعر فارسی، بازتاب آگاهیهای شاعران از موضوعات یاد شده است. مردم و سرزمین اروپا از روزگاران گذشته معمولاً در میان شاعران پارسیگوی نامی آشنا داشتهاند. از حدود قرن ششم هجری شاعران ایرانی از اروپا و اروپاییان با نامهای مصطلح جدید، بویژه فرنگ و فرنگی در اشعار خود یاد کردهاند. در این نوشته سعی شده است مجموعهای از تصورات مثبت و منفی شاعران ایرانی نسبت به اروپائی...
متن کاملمخاطبشناسی سنایی در آثار منثور قرن ششم تا دهم هجری
پرسش اصلی مقاله، چنان که از عنوان آن هم بر میآید، مخاطب شناسی سنایی در آثار منثور قرن ششم تا دهم هجری است. برای یافتن پاسخ، ابتدا آثار منثوری را که از اشعار سنایی استفاده کرده بودند، شناسایی کردیم. پس از استخراج ابیات و مطابقت آنها با آثار سنایی، منابع مذکور بر اساس موضوع در هشت گروه طبقهبندی شدند: آثار تاریخی، عرفانی، تفسیری، زندگینامهای، اخلاقی، فنی ـ ادبی، روایی ـ داستانی و ترسّلی. سپس ب...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه امام صادق علیه السلام
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023